Thursday, 3 April 2014

JTX 1000 GOLD Best Ke?

Betul ke minyak JTX best/betul seperti yang dicanang-canangkan..Ade yang kata boleh jimat  minyak petrol.. Eh betul ke? tukar je minyak hitam boleh jimat petrol. Tu la bak kate orang "see to believe: kan..
Baru-baru ni pulak ada karnival jtx gegar di Wisma MCA Kuala Lumpur...Ingat tak ramai, haaa amek ko skali berebut-rebut tempat duduk kat dalam dewan..PENUH der!!Rupa-rupa nya dah ramai yang tau kehebatan minyak JTX 1000 ni.

Jom kita layan gambar dulu......







Sekarang kita tengok pulak apa kelebihan minyak JTX 1000 ni..



JTX 1000



JTX - Jet Turbo Extreme 1000 dengan siri 15W-50 

dibotolkan dalam 4 liter.


FUNGSI-FUNGSI  HEBAT LAIN:

  • Jika minyak hitam kereta kering, fungsi Tribology dapat mengelakkan enjin kereta daripada jem.Untuk percubaan guna minyak enjin JTX 1000 sepenuhnya, hidupkan enjin kenderaan dalam 20 minit, kemudian keluarkan kesemua minyak JTX 1000 yang didalam enjin, kenderaan anda dapat bergerak lebih 50km walaupun tanpa minyak hitam kereta. Hanya untuk mereka yang confident.
  • Menjimatkan penggunaan petrol sehingga 10% - 20%. Bermakna setiap perbelanjan RM100 petrol, anda boleh jimat hampir RM10-RM20  kos petrol. Ujian dilakukan dalam kelajuan yang  konsistan.
  • Tambah power. Sangat membantu kepada kaki drift dengan kaki lumba.  Meningkatkan power enjin sehingga 20% ke 30%. Kesan ketara bila anda tekan minyak kenderaan, enjin tidak sebu,terus pergi dan pergi, cuma berani dengan tidak jer.
  • Jika perjalanan anda terpaksa mengharungi kawasan banjir, anda tak perlu risau jika enjin kenderaan anda masuk air kerana JTX 1000 boleh menyelamatkan enjin daripada jem.  Selamat.. tak perlu overhaul enjin. Minyak hitam biasa jika campur air, enjin boleh jem.


What is SL?
For gasoline engine, 2004 and older automotive engines.

What is CI-4?
For diesel engine and introduced in 2002. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 2004 exhaust emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust gas recirculation (EGR) is used and are intended for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5% weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4, and CH-4 oils. Some CI-4 oils may also qualify for the CI-4 PLUS designation.


15W = Tahap minimum kelikatan (viscosity) minyak sebelum enjin dihidupkan. Ia juga dipengaruhi oleh suhu persekitaranDalam keadaan suhu di Malaysia, pada tahap 15W sudah mencukupi.




50 = Tahap maksimum kelikatan (viscosity) minyak ketika enjin beroperasi sepenuhnya atau pada suhu 100°C (grad pada suhu ketika ujian kelikatan minyak).

* Untuk makluman, nilai viscosity kurang drpd 10W adalah tidak sesuai untuk cuaca di Malaysia..10W hingga 0W hanya sesuai untuk negara beriklim sejuk..



Gambarajah di bawah hanya menunjukkan secara kasar kaitan antara grad minyak dan suhu.







Apa beza 10W - 40 dengan 15W - 40..?
Ketika enjin beroperasi sepenuhnya kelikatan minyak 10W - 40dan 15W - 40 adalah sama. Perbezaan hanya pada ketika enjin mula dihidupkan atau berkeadaan sejuk. 10W lebih effisen berbanding 15W jika suhu lebih sejuk dan sesuai untuk enjin mula beroperasi Pada suhu tersebut.
Umumnya 15W adalah memadai bagi keadaan cuaca di Malaysia melainkan anda menyimpan kenderaan anda di dalam peti sejuk.

Minyak pelincir amat penting dalam kehidupan moden. Enjin kereta dan gearbox berjalan lancar dengan minyak canggih dan berkualiti. Minyak pelincir adalah cecair yang luar biasa. Anehnya, salah satu kekuatan pendorong utama di sebalik pembangunan minyak pelincir adalah persekitaran. Kenderaan moden menghasilkan jauh lebih sedikit pencemaran berbanding kenderaan keluaran tahun 1960an.
APAKAH ITU MINYAK PELINCIR?
Minyak pelincir memainkan tiga peranan utama:
i. mengawal geseran dan lusuh pada enjin,
ii. melindungi enjin daripada berkarat,
iii. menyejukkan piston, dan
Sebanyak 75%-95% dari pelincir enjin khas adalah terdiri dari base minyak mineral yang dihasilkan terus dari loji penapisan minyak. Minyak ini secara semulajadi mengandungi rantaian atau cabang molekul hidrokarbon-hidrokarbon dengan gelang aromatik atau rantaian ini boleh dihasilkan melalui proses kimia.
Minyak pelincir terdiri daripada aditif yang digunakan untuk meningkatkan prestasi. Biasanya ini termasuk aditif:
i. antiwear,
ii. penghalang karatan,
iii. antioksidan,
iv. detergen,
v. pengurai enapan,
vi. aditif antifoam dan
vii.polimer molekul-molekul besar yang dikenali sebagai pengubah kelikatan (viscosity modifiers), yang diformulakan untuk meningkatkan variasi kelikatan pelincir dengan pada suhu yang berbeza.
>> di uji dalam air <<

Keajaiban JTX1000 : 


molekul2 minyak jtx-1000 melekat seperti magnet walaupun berada di dalam air
Kelikatan adalah sifat fizikal yang paling penting pada minyak pelincir. Pada suhu yang pelbagai, kadar geseran (shear rate) dan tekanan yang tinggi menentukan prestasi minyak pelincir di dalam enjin. Minyak pelincir juga harus tahan terhadap pengoksidaan, juga mampu membentuk lapisan pelindung untuk mengatasi kehausan pada enjin.
Lapisan pelindung yang menyaluti permukaan di antara dua permukaan logam yang bergerak diukur oleh kelikatan dinamik (Dinamic Viscosity), yang diukur dalam unit saat millipascal (mPa.s). Lebih tepat lagi, kelikatan dinamik berkadaran dengan shear stress (daya geseran yang bertindak pada minyak per unit luas).
Bagi JTX 1000, lapisan pelindung khas iaitu Tribologi Clear Film (TCF) dan Extream Pressure (EP) yang diformulasikan bagi melindungi setiap permukaan yang berpotensi kepada geseran dan mampu bekerja walaupun enjin kehilangan minyak pelincir akibat kebocoran yang tidak disedari.
Minyak pelincir terbahagi kepada dua kategori:
i. monograde dan
ii. multigrade
Ianya bergantung kepada perubahan kelikatan dengan suhu. Society of Automotive Engineers (SAE) telah mencipta sebuah sistem terperinci klasifikasi kelikatan.
Sebagai contoh:- multigrade SAE-15W/50. Nombor pertama (15W) merujuk kepada dinamik kelikatan yang diukur pada suhu rendah, angka kedua (50) menggambarkan kinematik kelikatan pada suhu 100 C. Ini bermakna minyak 15W/50 multigrade memberi perlindungan pada suhu yang tinggi dan enjin mudah dihidupkan walaupun pada suhu rendah (suhu terendah di Semenanjung Malaysia adalah 18 darjah celsius- Cameron Highland).
SAE 15W/50 adalah multigrade di mana ia mampu melindung enjin terhadap kehausan (wear) dengan dilengkapi lapisan pelindung yang menyelaputi seluruh permukaan enjin dan mampu bergerak pada suhu enjin ekstrim tinggi. SAE 15W/50 melebihi pematuhan klasifikasi yang ditetapkan oleh API SM, SL, SJ dan SH.
SAE 15W/50 disyorkan terutama untuk enjin yang lebih tua untuk digunakan dalam suhu yang tinggi dan operasi bagi tugas berat seperti trailer, lori dan sebagainya pada kelajuan tinggi atau pemanduan jarak jauh. SAE 15W/50 juga disyorkan pada enjin berprestasi tinggi yang terlibat dalam perlumbaan litar atau rally. Ia amat sesuai bagi enjin berprestasi tinggi kerana bersifat high thermal stability.
Oleh itu gunakanlah JTX 1000 untuk kenderaan anda kerana hanya 

JTX 1000 sahaja yang mampu memberi kepuasan pemanduan dengan penggunaan bahan bakar (petrol, diesel, NGV) yang lebih menjimatkan. Pelindungan pada enjin juga boleh dioptimumkan dan memberi kesan penjimatan dari segi kos penyelenggaraan enjin dan memanjangkan jangka hayat enjin dengan lebih lama...


Pendek kata, JTX ni boleh:

- Jimat petrol (10% to 25% or more)
- Tambah hp
- Tribology technology oil
-Jimat kos servis (10,000 km)
- Extreme pressure
- Anti wear
- Anti carbon
- Anti sludge
- Anti rust
- Anti acidic
- Low temperature
- Multigrade oil (Petrol/Diesel/NGV/Turbo/Supercharge/N.A)
- Minyak high class paling murah
PILIHAN DI TANGAN ANDA!!!
Korang nak enjin korang dalam keadaan macam mana
 yang macam ini


ATAU




PILIHAN KAT TANGAN KORANG SENDIRI



sebarang pertanyaan
sms/call/whatsapp
0132504238



No comments:

Post a Comment